Lider al elevilor din Bucuresti: Prin Consiliul National al Elevilor poti scrie o parte din viitor. „Opozitia” in CNE mai are de crescut

Publicat pe Actualizat pe

Serie de interviuri, dedicată alegerilor din cadrul structurilor Consiliului National al Elevilor

Spune despre ea ca este „analitica, practica, individualista si, poate dura”. Elena Daniela Găina este prim-vicepresedinte al Consiliului Municipal al Elevilor Bucuresti, membru al Adunarii Generale a Consiliului National al Elevilor si cu siguranta, una dintre cele mai transante persoane din cadrul aceastei structuri.

„Prin CNE poti scrie o parte din viitor”

Cristea Alin: Cum caracterizezi Consiliul National al Elevilor, in cateva cuvinte?

Elena Gaina:

Stii bine ca este mai complicat decat ar putea exprima cateva cuvinte, dar, daca insisti, as folosi cuvinte precum reprezentativitate, democratie participativa, educatie, leadership si viitor – pentru ca, desi la inceput nu realizezi, prin CNE poti scrie o parte din viitor.

Cristea Alin: Care sunt valorile promovate de CNE pe care le apreciezi cel mai mult si pe care le consideri primordiale?

Elena Gaina:

Democratia, egalitatea de sanse, nediscriminarea si libertatea – de orice fel ar fi aceasta.

„Daca organizam alegeri in fiecare an, s-ar putea sa daunam atat continuitatii, cat si calitatii, a ceea ce inseamna reprezentativitate in CNE”

Cristea Alin: O intrebare mai delicata. Ai votat impotriva aprobarii metodologiei de organizare a alegerilor in CNE? Daca da, enumera cateva dintre motivele pentru care ai luat aceasta decizie.

Elena Gaina:

Am sprijinit si voi sprijini intotdeauna votul caracterizat de trei mari atribute: responsabil, argumentat-sau bazat pe fundamente solide si secret. Votul este o expresie formala a preferintei mele in privinta unui candidat sau a unei propuneri normative. Metodologia de organizare a alegerilor in CNE pentru anul scolar 2012-2013 a fost o propunere adusa in fata Adunarii Generale, for decizional al carui membru sunt, pe care am luat-o ca atare.

Un subiect controversat a fost conflictul metodologiei cu ROF CNE, iar, mai recent, cu adresa oficiala MECTS trimisa unitatilor de invatamant, prin mandatul de maxim doi ani al celor alesi – recunoscut si aprobat de ROF CNE si MECTS, si dorinta exprimata prin metodologie de a se realiza alegeri in fiecare an in toate unitatile de invatamant. Am discutat si am remarcat puncte tari si puncte slabe ale acestui demers. Da, vreau ca tot mai multi elevi sa cunoasca aceasta experienta, da, consider ca daca un presedinte si-a facut treaba si si-a multumit colegii, el va fi reales, dar, in acelasi timp, daca organizam alegeri in fiecare an, s-ar putea sa daunam atat continuitatii, cat si calitatii, reprezentativitatii in CNE.

In anul I, abia te dezmeticesti, abia inveti cum, la cine si cand sa apelezi, cum sa organizezi proiecte, ce proiecte, cum sa fii Avocatul Elevilor si cum sa sustii opinia colegilor tai. Cantarind argumentele de mai sus, mi-am exprimat optiunea prin vot.

„« Opozitia » in CNE mai are de crescut”

Cristea Alin: Cum vezi opozitia intr-o organizatie, dar si in CNE?

Elena Gaina: Poate este impropriu spus « opozitie » atunci cand vine vorba de o organizatie – sau, cel putin, aceasta este parerea mea. Am spus-o si o voi repeta ori de cate ori cineva pune sub semnul intrebarii importanta exprimarii dezacordului asupra unei idei, strategii, actiuni dorite: orice opinie argumentata trebuie sa fie luata in considerare si nu privita drept « pus-contra », « scandal » si orice alte astfel de apelative.

Situatia politica, economica si sociala a Romaniei de astazi, este un raspuns evident tuturor si, zic eu, neplacut, pentru intrebarea « Unde duce lipsa dialogului ? ».  « Opozitia » in CNE mai are de crescut, as spune. Din ce am cunoscut pana acum, putini colegi de ai mei, lideri ai elevilor, au spus public ce aveau de spus. Alegeau cai private, grupuri micute, baricade sau, mai grav, indiferenta sau resemnare. De ce? Pentru ca exprimarea unei opinii diferite este privita eronat, asa cum ziceam mai sus. Ca sa inchei, in orice organizatie, in orice grup (formal sau non-formal), la orice nivel, deci si in CNE, din punctul meu de vedere, este extrem de important ca atunci cand nu esti de acord cu ceva sa ai dreptul, dar si curajul, sa spui nu si sa nu cazi in dizgratie din acest motiv.

„Noi reprezentam viitorul si pentru asta cerem sa se investeasca in noi si sa fim ascultati!”

Cristea Alin: Cum interactioneaza CNE cu interesele elevilor din Romania, din punctul de vedere al pozitiilor publice, actiunilor, proiectelor?

Elena Gaina: Exercitiul democratiei, al pozitiilor publice, actiunilor si proiectelor se invata. CNE a crescut vizibil in anul acesta.

Infiintarea Biroului de Presa al CNE a fost un important pas spre dezvoltarea imaginii in si a relatiilor cu mass-media, lucru care a ajutat foarte mult. Am avut pozitii publice, parteneriate si contruibutii in multe din aspectele care ii priveau pe elevi- amintesc programul Scoala Altfel, situatia Bacalaureatului, admiterea la facultate pentru anul 2012-2013, insa toate schimbarile din sistemul de invatamant, si aici ma refer clar la schimbarile ministrilor, au atras alte schimbari.

La modul cel mai onest, marturisesc ca in ceea ce priveste orice schimbare a culorii politice, in orice institutie, organism si nivel, impresia-mi este ca fiecare schimba doar de dragul de a schimba, de a ataca masurile luate de cei dinainte, iar aceste schimbari, sunt, de cele mai multe ori, in defavoarea noastra.

Am un mesaj pentru toti acestia: Stimati actori ai piesei de teatru pe care am dorit sa o cunosc, stimati papusari, stimate marionete, scena este un loc sacru, iar noi, cei de pe marginea ei ar trebui sa fim in centru. Nu facem obiectul experimentelor voastre. Noi reprezentam viitorul si pentru asta cerem sa se investeasca in noi si sa fim ascultati!

„Liderul nu are nevoie de statut sau pozitii formale pentru a convinge”

Cristea Alin: Care sunt calitatile cele mai importante pe care ar trebui sa le aiba un lider al elevilor?

Elena Gaina:

Liderul, privit individual, poate fi descris printr-o serie de caracteristici si valori personale. Liderul este acea persoana care are o viziune, cu rezultate benefice pentru toate persoanele care il urmeaza, si, printr-un proces de influenta, mobilizeaza una sau mai multe persoane sa il urmeze spre indeplinirea acesteia.

In ciuda opiniei populare, liderul nu are nevoie de statut sau pozitii formale pentru a convinge. De cele mai multe ori, este acela care ia initiativa sau acela la care vin cei mai multi pentru indrumare. Din punctul meu de vedere, un lider trebuie sa fie capabil, responsabil si bun in ceea ce face. Totusi, cea mai simpla definitie a liderului, si, totodata, o modalitate prin care poti raspunde intrebarii « X este sau nu lider ? », este urmatoarea: liderul este cel care se face urmat. Exista si un proverb chinezesc care zice cam asa: « Acela care crede ca este la conducere, dar nu il urmeaza nimeni, face doar o plimbare. »

„Exista persoane care nu deschid niciodata gura”

Cristea Alin: Si ultima intrebare. Cu siguranta, ca si in viata, sunt lucruri in CNE care poate te si deranjeaza. Care sunt acestea si cum vezi schimbarea lor?

Elena Gaina:

« Scaparile sistemului » – este o expresie de care sunt sigura ca ati auzit. Ei, asa e si in CNE si va fi mereu. Exista persoane care nu deschid niciodata gura, sau o fac doar atunci cand trebuie sa voteze cu DA, NU, ABTINERE, dar nu va faceti iluzii – nu motiveaza alegerile facute nici atunci) si care nici actiuni nu au, caci, ok, poate nu esti un bun orator, poate nu-ti place sa vorbesti si nu consideri necesar, dar atunci compenseaza prin altceva, zic. As mentiona apoi birocratia spre care tindem – cuvintele « adresa », « tipizate », « decizie », « solicitare » au devenit la ordinea zilei – lucru nu neaparat bun, din punctul meu de vedere. De asemenea, se mai pune problema personalitatii juridice, subiect al multor dezbateri interne, idee cu dus-intors si pentru care mi-as asuma riscurile unui raspuns afirmativ. Sunt lucruri care nu sunt asa cum as vrea, lucruri care ma deranjeaza, viziuni diferite, dar, asa cum acestea exista la mine, sunt constienta ca exista si la ceilalti, iar eu nu am nici cel mai mic drept in plus fata de altul de a-mi impune convingerile. Asa ca trebuie gasite solutii de mijloc, produse ale tuturor parerilor din organizatie. M-as mai gandi la elevii pe care ii reprezentam, la elevii care cred in noi, care stiu de noi, dar si la cei care nu. Cred ca in dinamica unui grup, legatura dintre lider si aderent este decisiva. Statutul de aderent este, de multe ori, uitat si subestimat. Insa, fara a avea un grup sau persoane care sa urmeze, ar mai exista lideri ? Pe cine ar conduce si reprezenta acestia ? Cum ar aparea liderii daca acestia nu au fost in prealabil aderenti ?  Liderii depind de aderenti si vice-versa. Munca de echipa si eforturile membrilor echipei sunt extrem de valoroase, insa astfel de eforturi necesita aderenti activi.

 

Anunțuri

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s