Academicianul Solomon Marcus: Noi predam lucruri complet prafuite. Scenariu catedra-elev: fa cutare, scrie asa, citeste asa, raspundeti cutare

Publicat pe

Într-un interviu acordat emisiunii Digicult, programată sâmbătă, de la ora 14.30, la Digi 24, matematicianul Solomon Marcus, membru titular al Academiei Române și autor al unor cărți și articole de filosofie, lingvistică, semiotică sau istoria științei și a educației, face o analiză a sistemului de învățământ românesc.

Cele mai importante declaratii ale academicianului român:

„Trebuie schimbat întregul scenariu de desfășurare catedră – elev, care este un scenariu bazat în primul rând pe modalitatea imperativă – fă cutare, scrie așa, citește așa, răspundeți cutare“.

„Am văzut o profesoară care repeta următoarea stupiditate pe care uneori o văd și pe pereții unor școli: «Copilul trebuie să învețe să nu vorbească neîntrebat. Copilul mic.» Vă dați seama? Acesta este unul dintre cele mai antieducaționale principii. În Finlanda, faptul că un copil nu pune întrebări este considerat ca o situație patologică și sunt invitați părinții la discuție. Exact pe dos decât la noi”.

„Noi predăm lucruri complet prăfuite. Sunt programe în urmă cu 100 de ani, 150 de ani. Lucrurile cele mai interesante, care au apărut în stiință în ultima sută de ani, nu apar deloc în manuale”.

„Elevul, în mare măsură, elevul standard, se plictisește la școală, din cauză că nu înțelege. Când înțelege, nu prea îl interesează. Și cum să iasă din această plictiseală – distracție ieftină care știți și dumneavoastră cum arată. O cultivă tot timpul și televiziunile; să ne arate cât a costat rochia de mireasă a nu știu cui, tot felul de chestiuni din astea anodine care ocupă o mare parte din emisiunile de televiziune”.

„Tot ce nu mai este informație politică, ceartă politică, diverse catastrofe, asasinate, crime, furturi, cum iese din teritoriul ăsta intră în sfera anodinului, a lucrurilor nesemnificative, mărunte, care sunt numite de obicei „jurnal monden”. În cuvântul „monden” se împachetează toate lucrurile care sunt complet lipsite de valoare culturală, de valoare spirituală, de valoare artistică.”

„A fost zilele astea, ni s-a arătat la televizor, o situație care ar trebui să ne pună pe gânduri, care arată clar cât de slabă este educația morală a populației românești. Un bătrân la care au sărit cu ciomegele niște copii să-l bată, să îi dea cu niște vergele de metal în cap și în jur lumea privea ca la un spectacol și nu intervenea. Vă las să reflectați ce înseamnă acest lucru, pentru educația acestor copii, pentru educația acelui public, care nu are un elementar simț de solidaritate cu semenii săi.”

Solomon Marcus este un matematician român, membru titular al Academiei Romane. Deși domeniul principal al cercetărilor sale a fost analiza matematică, matematica și lingvistica computațională, a publicat numeroase cărți și articole pe diferite subiecte culturale, din poetică, lingvistică, semiotică, filosofie, sau istoria științei și a educației.

 

Anunțuri

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s