INTERVIU IN EXCLUSIVITATE. Stefan Vlaston: Bacalaureatul profesional este o pacaleala electorala. Consiliul Elevilor trebuie sa inteleaga interesul elevilor. Profesorii si managerii din invatamant trebuie sa invete sa asculte ideile si propunerile elevilor. O atitudine mai transanta a elevilor poate schimba mentalitatea invechita.

Publicat pe

Stefan Vlaston, director de liceu in perioada 1990-2008 si presedintele al asociatiei EDU CER– Educatie si Cercetare, unul dintre cei mai importanti experti in domeniul educatiei din Romania vorbeste, in exclusivitate, pentru elevii din Romania.

Rolul elevului in scoala si in societate, bacalaureatul profesional, directiile pe care Consiliul National al Elevilor ar trebui sa le urmeze pentru a reprezenta elevii cat mai echitabil, reformele din educatie si multe alte raspunsuri pentru elevii din Romania si liderii lor.

Cristea Alin: Domnule profesor Vlaston, Consiliul National al Elevilor-singura structura reprezentativa a elevilor din Romania, a precizat in mod public, dar si in cadrul intalnirii cu doamna ministru Andronescu, ca nu sustine introducerea Bacalaureatului profesional. Au trecut mai bine de 30 de zile de la inceputul anului scolar si elevii nu stiu inca daca initiativa doamnei ministru este sau nu o optiune valida pentru examenul din acest an scolar. Cum vedeti situatia in care sunt pusi elevii din Romania?

Stefan Vlaston: Bacalaureatul profesional este o pacaleala electorala, pentru ca premisa de la care pleaca, aceea de a permite accesul in piata muncii a absolventilor ce poseda aceasta diploma este complet falsa.

Dupa ce s-au pacalit multi ani la rand cu diplome neacoperite de competente, cunostinte, abilitati, deprinderi, angajatorii privati sufla in orice diploma si prefera sa vada ce stie sa faca un candidat la job. Il supune la proba de lucru, la interviu, angajare de proba, si daca are competentele care sa contribuie la profitul companiei angajatorului, acesta il angajeaza. Daca nu, nu il angajeaza, indiferent ce diplome si hartii scoate din buzunar.

Cristea Alin: Consiliul National al Elevilor este un organism activ in domeniul educatiei, insa mai este foarte mult de lucrat in acest sens. Care sunt, in opinia dumneavoastra, principalele directii pe care ar trebui sa se axeze Consiliul Elevilor in reprezentarea elevilor?

Stefan Vlaston: Consiliul National al Elevilor trebuie sa inteleaga interesul elevilor, adica sa termine scoala echipati cu ce se cere in piata muncii, cu acele competente si deprinderi pe care le cer angajatorii. Daca este posibil, cu acele competente si cunostinte conceptual teoretice care sa le permita conexarea cu studiile universitare mult mai pretentioase. Unii elevi sunt dotati pentru activitati aplicative, practice, altii pentru studii teoretice.

Efortul si implicare elevilor trebuie sa se indrepte spre crearea a cat mai multe trasee educationale, echipate cu curricule corespunzatoare, astfel incat fiecare elev sa-si pota alege traseul educational cel mai potrivit cu propriile talente, inclinatii, resurse intelectuale si fizice.

Cristea Alin: Cum vedeti transformarile bruste si consecutive prin care a trecut sistemul de invatamant din Romania in cei mai bine de 20 de ani? Cum i-au afectat pe elevi aceste schimbari?

Stefan Vlaston: Schimbarile bruste nu sunt bune, sistemele educationale si de formare profesionala, ca mai toate sistemele sociale, sunt inertiale si conservative. Dar atunci cand ele nu mai raspund cerintelor contextului social-economic, cand reprezinta o frana in evolutia fireasca a societatii, ele trebuie schimbate. Nu brusc, in etape, asa cum si propune actuala Lege a Educatiei Nationale, care introduce un nou tip de bacalaureat abia peste 4 ani, admiterea la liceu cu examen la fel, astfel incat elevii sa stie din vreme ce-i asteapta, iar partea curriculara sa poata fi pregatita temeinic.

Cristea Alin: Rolul elevului in societate si in sistemul educational. Cum vedeti acest rol? Ce ar trebui schimbat?

Stefan Vlaston: Elevul trebuie sa aiba rol de partener, profesorii si managerii din invatamant trebuie sa invete si ei sa le asculte doleantele, ideile, propunerile, fiind beneficiarii serviciilor educationale, platite de parintii lor prin taxe si impozite. Este total deplasat si contraproductiv ca exact beneficiarii directi ai acestor servicii sa nu fie ascultati de catre furnizorii de servicii, o mentalitate invechita care trebuie schimbata inclusiv printr-o atitudine mai transanta a elevilor.

 

Anunțuri

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s