INTERVIU. Europarlamentarul Petru Luhan: Este foarte simplu sa avem pretentia ca politicienii sa vina sa schimbe sistemul din radacina si peste noapte sa se schimbe situatia in Romania

Publicat pe Actualizat pe

Petru Luhan are 35 ani şi a absolvit Institutului de Studii Economice din Osnabrück din Germania. In prezent, este europarlamentar, vicepresedinte al Organizatiei de Tineret a PPE din Parlamentul European si membru in mai multe comisii ale Parlamentului European.

In interviul acordat, tanarul europarlamentar roman vorbeste despre tanara generatie, diferentele dintre tara noastra si spatiul vestic, dar si despre sistemul educational din Romania.

Tinerii trebuie sa faca orice le sta in putere pentru a-si atinge obiectivele, construindu-si in acelasi timp un set de principii morale solide, dupa care sa se ghideze

Alin Cristea: Domnule Luhan, ce ati dori sa le spuneti tinerilor din România, considerând că este important ca ei să ştie la început de drum?

Petru Luhan: Motto-ul meu este „Stabilirea obiectivelor reprezinta cheia succesului”. Tocmai de aceea consider ca in primul rand este foarte important ca tinerii sa stie foarte bine ce isi doresc in viata si sa isi propuna obiective, atat in plan personal cat si profesional. Sunt adeptul obiectivelor SMART (Specific – specifice, Measurable – masurabile, Achievable – fezabile, Realistic – realiste) si sfatuiesc toti tinerii sa utilizeze acest concept deosebit de eficient.

Acestia trebuie sa faca orice le sta in putere pentru a-si atinge obiectivele, construindu-si in acelasi timp un set de principii morale solide, dupa care sa se ghideze. Mai cred ca fiecare trebuie sa isi descopere pasiunile, talentele, punctele forte, dar si punctele slabe si sa isi aleaga drumul in viata in functie de acestea. Din pacate, esecurile in plan profesional apar atunci cand nu iti stabilesti niste obiective concrete pe care vrei sa le atingi, sau cand iti stabilesti unele irealizabile, pentru care nu esti potrivit. De aceea, este foarte important ca tinerii sa faca un exercitiu profund al autocunoasterii, cu cat mai devreme cu atat mai bine.

Eu am incredere ca vom depasi impasul pe care il traversam, iar tanara generatie va avea ocazie sa demonstreze ca este capabila sa faca fata concurentei internationale, indiferent de domeniul in care tinerii isi vor desfasura activitatea dupa incheierea studiilor. 

Alin Cristea: Sunteti unul dintre cei mai tineri europarlamentari romani. In acest context, ce parere aveti despre tinerii romani, de astazi?

Petru Luhan: Eu am incredere in tinerii romani de astazi si imi doresc din tot sufletul ca si acestia sa aiba incredere in ei si in fortele lor proprii. E adevarat ca in mass-media, in ultima perioada, au fost scoase in evidenta elementele negative ale tinerei generatii: violenta in scoli, rata mica de promovabilitate la examenul de bacalaureat, comportamente deviante in familie si in societate, insa cred ca ar trebui popularizate deopotriva si realizarile tinerilor romani, atat in tara cat si peste hotare.

Sa nu uitam ca avem olimpici internationali la informatica, matematica, geografie si altele, avem tineri sportivi care obtin medalii olimpice desi conditiile in care ei se antreneaza nu se compara cu cele din strainatate si avem studenti romani care obtin rezultate de exceptie la universitati prestigioase din intreaga lume. De aceea eu am incredere ca vom depasi impasul pe care il traversam, iar tanara generatie va avea ocazie sa demonstreze ca este capabila sa faca fata concurentei internationale, indiferent de domeniul in care tinerii isi vor desfasura activitatea dupa incheierea studiilor. 

 In Romania, din pacate, s-a intiparit ideea conform careia toti tinerii trebuie sa urmeze o facultate si mai devreme sau mai tarziu sa ajunga pe o functie de conducere.

Alin Cristea: Fiind implicat profesional într-un mediu internaţional, ce diferenţe majore aţi remarcat între România şi spaţiul vestic?

Petru Luhan: In primul rand in tarile din vest, si aici ma refer cu precadere la Germania, unde am locuit timp de 11 ani si al carei mediu profesional il cunosc foarte bine, exista o mult mai mare disciplina a muncii. Acesta disciplina se reflecta in primul rand in productivitatea muncii.

O alta mare problema pe care am constat-o in tara noastra o reprezinta lipsa de corelare intre sistemul educational si piata muncii. Spre exemplu nu putem pregati sute de mii de juristi si economisti cand piata muncii in aceste domenii este suprasaturata si are nevoie clara de absolventi cu profil tehnic.

In plus, sistemul educational romanesc duce lipsa de orientare practica, fiind mult prea teoretic in comparatie cu sistemele performante din vest. Practica ar trebui sa devina obligatorie pentru toti elevii si studentii, fie ca vorbim despre ateliere de lucru sau stagii de pregatire in cadrul unor companii. De asemenea consider ca acesta practica ar trebui sa aiba o pondere insemnata in ceea ce priveste nota finala.

In ceea ce priveste mentalitatea, in spatiul vestic fiecare isi cunoaste foarte bine responsabilitatile si lupta din greu pentru a realiza ceea ce isi doreste, fiind in acelasi timp constient de ceea ce poate face si ce nu. Cine este ferm convins ca poate urma studii superioare si se simte in stare sa o faca, are capacitate de munca si isi poate asuma responsabilitati inalte, atunci studiaza, isi da silinta, apoi isi gaseste locul in mediul corporatist sau in institutii publice, asumandu-si pozitia ocupata, cu toate indatoririle care ii revin. Cine insa nu se simte in stare sa isi asume raspunderi care implica mari presiuni, atunci urmeaza doar o scoala tehnica, scoala de meserii si intra in campul muncii.

 In Romania, din pacate, s-a intiparit ideea conform careia toti tinerii trebuie sa urmeze o facultate si mai devreme sau mai tarziu sa ajunga pe o functie de conducere. Nu e nimic gresit in a avea aspiratii inalte, insa ar trebui sa constientizam ca natura nu a inzestrat pe toata lumea cu abilitati manageriale, iar meserii de baza, pentru care e necesar doar un minimum de calificare, nu mai incanta pe nimeni, pentru ca toti visam sa fim sefi si sa avem secretare si masini cu sofer.

Multi tineri in ziua de astazi isi aleg modele gresite in viata, cum ar fi cei care s-au imbogatit peste noapte sau diverse personaje mondene cu apucaturi nu tocmai sanatoase

Alin Cristea: Vorbind din prisma experienţei personale, care ar fi primele lucruri despre care credeţi că ar trebui schimbate în România şi cum anume tinerii ar putea contribui la realizarea acestor schimbări?

Petru Luhan: Pentru a schimba lucrurile oriunde, nu numai in Romania, ci in orice sistem, trebuie sa ne schimbam intai pe noi. Cum spunea Gandhi, „fii schimbarea pe care vrei sa o vezi in lume”. Este foarte simplu sa avem pretentia ca politicienii sa vina sa schimbe sistemul din radacina si peste noapte sa se schimbe situatia in Romania. Insa o natiune e formata din toti cetatenii care o compun.

Ce cred eu ca ar trebui schimbat in Romania? In primul rand cred ca mentalitatea oamenilor. Trebuie sa fie constienti ca numai investind in propria lor educatie pot ajunge unde isi doresc. Tocmai de aceea consider ca cea mai buna investitie pe care cineva o poate face este in propria persoana.

In plus, multi tineri in ziua de astazi isi aleg modele gresite in viata, cum ar fi cei care s-au imbogatit peste noapte sau diverse personaje mondene cu apucaturi nu tocmai sanatoase. Consider ca fiecare persoana trebuie sa isi gaseasca un adevarat mentor in viata si cel mai important, sa invete sa isi asume rolul unui bun discipol.   

Sa nu uitam ca scoala romaneasca a cunoscut doar 2 mari transformari in istorie: reforma lui Spiru Haret din anii 1900 si reforma comunista de dupa 1945. A venit momentul unei a treia reforme majore 

Alin Cristea: Intr-un interviu precedent, domnul profesor Stefan Vlaston spunea ca schimbarile bruste din sistemul educational, in ultimii 20 de ani, reprezinta o frana pentru educatie. Cum vedeti dumneavoastra, ca tanar europarlamentar, ceea ce s-a intamplat cu sistemul de invatamant din Romania?

Petru Luhan: Sistemul educational din Romania reflecta intreaga societate romaneasca, aflata la mare rascruce. Amalgamul de schimbari bruste si diferite una de alta, insa doar de suprafata, din ultimii 20 de ani, nu cred ca au reprezentat o frana pentru educatie, ci mai degraba au bulversat intreaga societate. Cred totusi cu tarie ca reformarea sistemului educational din Romania se poate face doar cu transformari profunde, in sensul adaptarii acestuia la sistemele europene. Sa nu uitam ca scoala romaneasca a cunoscut doar 2 mari transformari in istorie: reforma lui Spiru Haret din anii 1900 si reforma comunista de dupa 1945. A venit momentul unei a treia reforme majore pentru a contura scoala romaneasca moderna ca scoala europeana, iar aceasta se poate face doar in mod autentic, prin schimbari de substanta, din radacina.

Insa pentru acesta schimbare consider ca trebuie sa efectuam analize si studii concrete in prealabil. Am fost surprins de usurinta cu care ministrii educatiei din ultimii 20 ani au schimbat sistemele educationale peste noapte. In Franta, spre exemplu, tara care a servit ca sursa de insipiratie de-a lungul istoriei pentru Romania in domeniul legislativ, unele reforme educationale au fost analizate si testate timp de pana la 10 ani pana sa fie introduse oficial in programa scolara. Consider ca numai astfel putem gasi solutia optima pentru un sistem educational performant in tara noastra.

 

Anunțuri

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s