Bogdan Baciu, fost delegat de tineret la ONU: Cum nu ne mai putem plânge că nu avem cadru de manifestare sau acces la educaţie, ne rămâne ca rezervă un prost management educaţional. Cineva imi spunea: Dacă ai încercat toate domeniile existente şi te-ai ratat în toate, atunci da, intră în politică

Publicat pe Actualizat pe

Bogdan Baciu a fost, in timpul liceului, vicepresedinte al Consiliului Judetean al Elevilor Suceava, iar apoi delegat de tineret la Organizatia Natiunilor Unite, reprezentand tinerii din Romania. Astfel, a devenit singurul liceean din istoria acestui program care a ajuns delegat la ONU.

A participat la Adunarea Generala a celei mai importante organizatii internationale din lume, unde a prezentat un raport referitor la situatia tinerilor din Romania, in octombrie 2011. Iar in februarie 2012 a revenit in Statele Unite, la New York, pentru a lua parte la lucrarile Comisiei pentru Dezvoltare Socială.

Acum, Bogdan Baciu este student la Scoala Nationala de Studii Politice si Administrative, la Comunicare si Relatii Publice, lucrand ca si PR Junior la Humanitas.

Şi e adevărat, suntem printre putinele tari din lume care oferă un cadru de manifestare tinerilor din segmentul de vârstă 14-19, ceea ce nu e puţin

Cristea Alin: Ai fost delegat de tineret la Organizatia Natiunilor Unite si cu siguranta interactiunea cu acest mediu te-a facut sa vezi cum este si „afara”, in domeniul strategiilor si politicilor de tineret. Cum vezi tanara generatie din Romania?

Baciu Bogdan: Nu îmi vine să cred că a trecut deja un an de la Adunarea Generală a Organizatiei Natiunilor Unite, din octombrie 2011, la care am luat parte. Eram micuţ, speriat de rolul care mi s-a pus în braţe, chiar daca doar eu m-am înscris în competiţie, şi mai ales, eram speriat de ceilalţi delegaţi din celelalte 32 de ţări participante, ce depaseau vârsta de 25 de ani.

Am menţionat în discursul susţinut că în România, tinerii se organizează încă de la vârsta de 14 ani în Consilii ale Elevilor şi că aproape în toate liceele din ţară există o astfel de structură ramificată. După discurs, am fost înconjurat de delegaţiile unor ţări ca SUA, Germania, Portugalia, Nepal, China, care doreau mai multe detalii despre acest model de implicare. Şi e adevărat, suntem printre putinele tari din lume care oferă un cadru de manifestare tinerilor din segmentul de vârstă 14-19, ceea ce nu e puţin.

Desigur, nu vom putea compara niciodată politicile de tineret ale ţărilor mai sus menţionate cu ale noastre. Am putea doar să visăm la bugetele care le acordă ei educaţiei şi nu pot sa nu menţionez aici obsesivul 60% din populaţia Suediei, ce se implică în activităţi de voluntariat. Noi eram pe la 13-15%. Deci mai este de lucru.

Depinde de noi cât de mult vom reuşi să penetrăm acel zid dintre urban şi rural

Cristea Alin: Se implica tinerii din Romania in activitati de voluntariat?

Baciu Bogdan: Da. Sar ori de câte ori cineva foloseşte clişeul non-participării tinerii la viaţa socială a ţării. Şi cred că oricare din noi, ce a încercat, în felul lui, să mute munţii din loc, ar face acelaşi lucru. Cum spuneam mai sus, procentul e mic şi creşterea pricinuită de anul internaţional al voluntariatului este mult sub aşteptări. Depinde de noi cât de mult vom reuşi să penetrăm acel zid dintre urban şi rural, între profesorii anti-implicare şi exuberanţii profesorii-coordonatori de Consilii Judetene ale Elevilor. Mai e, din nou, de lucru.

Eu mă consider un mic profitor, şi aşa cred că ar trebui să fim cu toţii în ceea ce priveşte ce luăm dintr-un ONG, pentru că odată dobândite skillurile, cunoştinţele, know-how –ul, acestea trebuie cultivate

Cristea Alin: Voluntariatul este o optiune viabila pentru punerea bazei uneii viitoare cariere, pentru un tanar?

Baciu Bogdan: Cu siguranta. Am observat însă, la unele persoane, o exacerbare a acestui rol. Voluntariatul, activităţile extracuriculare, nu vor înlocui niciodată un job în sine. Unii continuă să aibă la work place pe Facebook ani de zile un proiect din care fac parte, which is not ok, zic eu. Eu mă consider un mic profitor, şi aşa cred că ar trebui să fim cu toţii în ceea ce priveşte ce luăm dintr-un ONG, pentru că odată dobândite skillurile, cunoştinţele, know-how –ul, acestea trebuie cultivate. Nu poţi face voluntariat toată viaţa, evitând până la 30 de ani un job serios. My point: continuaţi în timpul facultăţii ce s-a început cu voi în Consiliul National al Elevilor, dar încercaţi să aplicaţi undeva anume toata teoria, toate trainingurile pe care le-aţi înghiţit. Si aici m-am aprins.

Cum nu ne mai putem plânge că nu avem cadru de manifestare sau acces la educaţie, ne rămâne ca rezervă un prost management educaţional.

Cristea Alin: Care sunt cele mai importante probleme pe care le intampina tinerii romani? Se implica statul indeajuns in elaborarea proiectelor de si pentru tineret?

Bogdan Baciu, delegat de tineret la ONU impreuna cu Ban Ki-moon, Secretarul General al Organizatiei Natiunilor Unite
Bogdan Baciu, delegat de tineret la ONU impreuna cu Ban Ki-moon, Secretarul General al Organizatiei Natiunilor Unite

 Baciu Bogdan: Pai, nu ştiu exact cum să metaforizez, nu mă prea pricep la asta, dar dacă ar fi să dăm viaţă personajelor implicate, am putea vorbi despre o căruţă, un căruţaş şi un cal. Calul, cel care ar putea merge şi singur, liber, este tânărul. Statul, este căruţaşul, ce încearcă, cumva fără voia tinerilor, referindu-ne aici la lipsa consultărilor, să conducă acest segment de vârstă spre o anumită direcţie. Căruţa e politica de tineret, care da, e  o căruţa, nu vreun Mercedes Benz. Ce le lipseşte tinerilor români? Cum nu ne mai putem plânge că nu avem cadru de manifestare sau acces la educaţie, ne rămâne ca rezervă un prost management educaţional. Şi eu pun pariu cu tine, Alin, că biroul nostru executiv (n.r Biroul Executiv al Consiliului National al Elevilor), ar putea scoate o lege a educaţiei mult mai pertinentă.

Dacă ai încercat toate domeniile existente şi te-ai ratat în toate, atunci da, intră în politcă

Cristea Alin: Majoritatea liderilor tinerilor, pentru ca ai fost un lider, aleg ca optiune pentru viitor o cariera in politica. Impartasesti aceasta viziune? Cum vezi politica, in intercatiunea ei cu tanara generatie?

Baciu Bogdan: Nu aş vrea să mă hazardez în promisiuni pe care poate le voi încălca vreodată, însă pot să-ţi spun ce mi-a spus o persoană foarte dragă mie, ce lucreză în cadrul Misiunii Permanente a României la New York : „Dacă ai încercat toate domeniile existente şi te-ai ratat în toate, atunci da, intră în politcă”. 

Cristea Alin: Daca ar fi sa schimbi ceva in Romania, care ar fi primul lucru pe care ti-ai dori sa il schimbi?

Baciu Bogdan: Cred că aş fi egoist şi m-aş schimba pe mine. Glumesc. Nu ştiu, probabil aş împărţi diferit procentele din PIB.

Cristea Alin: Ai facut parte din Consiliul National al Elevilor. Cum vezi aceasta structura si cum te-a ajutat aceasta experienta?

Baciu Bogdan: E probabil singurul  lucru bun pe care le face statul pentru tinerii din România. Am observat însă că tinerii îşi exagerează cu mult rolul pe care îl au în organizaţie. Vor rezultate pe termen scurt, palpabile, vor vinovaţi şi rezolvarea tuturor conflictelor. Nu acesta e rolul membrilor Consiliul National al Elevilor. Sfatul meu este să vă canalizaţi toată această energie către interiorul organizaţiei, catre Consiliile Judetene ale Elevilor, de unde veniţi. Pentru acolo puteţi face cu adevărat ceva. Opriţi un elev pe stradă, necunoscut, şi povestiţii ce se întâmplă în consiliu. Ar cântări de 100 de ori mai mult decât discuţii şi certuri inutile de pe grupurile interne sau pagina de Facebook. Până şi eu m-am dezabonat la un moment dat de la pagina Consiliului National al Elevilor, în perioada în care lucram cot la cot cu cei din conducerea consiliului la campania de promovare a alegerilor, când totul a fost lăsat baltă pentru a fi rezolvate frustrări personale. Iar m-am aprins.

Nu alegeţi cu ochii inchişi o ţară de pe harta lumii care sună frumos şi dă bine la school place pe facebook

Cristea Alin: Ce le-ai transmite tinerilor care isi doresc sa urmeze o cariera in strainatate, fie dupa terminarea liceului la studii, fie dupa terminarea unei facultati? Sa ramana sau sa plece? Si de ce?

Baciu Bogdan: It’s up to them at the end of the story. Eu, deşi nu am dus lipsă de oferte, am ales să rămân. Dar asta doar pentru că am găsit aici, în Bucureşti, o facultate care satisfăcea toate cerinţele pe care le aveam eu în domeniul relaţiilor publice. Eu am facut aşa: am făcut o vizită cu ocazia porţilor deschise la Şcoala Naţională de Ştiinţe Politice şi Administrative, la Comunicare şi Relaţii Publice, ne-am văzut, ne-am îndrăgostit şi ne-am luat. Nu alegeţi cu ochii inchişi o ţară de pe harta lumii care sună frumos şi dă bine la school place pe facebook. Nu. Am călătorit multişor şi am participat la câteva cursuri ale unor universităţi din Olanda şi Germania, şi nivelul era destul de jos. Aşa că sfatul meu este să plecaţi dacă asta vă doriţi, dar doar dacă nu găsiţi ceva asemănător sau mai bun la noi în ţară. Şi dintre domenii: comunicare, drept, medicina şi informatica, nu are ce căuta în Grecia, Danemarca sau Turcia. Ne descurcăm şi noi binişor.

Acum lucrez ca librar şi junior pr la Humanitas, în cea mai nouă şi mai simpatică librarie din ţară, apropo să mă vizitaţi la Libraria Humanitas de la Cişmigiu sau măcar pe facebook

Cristea Alin: Si o ultima intrebare. Bogdan, ce planuri de viitor ai?

Baciu Bogdan: “Iubesc” întrebarea asta. Nu ştiu. Acum lucrez ca librar şi junior pr la Humanitas, în cea mai nouă şi mai simpatică librarie din ţară, apropo să mă vizitaţi la Libraria Humanitas de la Cişmigiu sau măcar pe facebook. Îmi place enorm ceea ce fac şi familia Humanitas este absolute fabuloasă. Un job cu 11 ore de lucru pe zi se împacă foarte bine cu o facultate nu foarte uşoară, dacă îţi place ceea ce faci şi în cazul meu, mai rămâne şi loc de un ONG, VIP-Voluntari pentru Idei şi Proiecte– care mă ţine în  perioadă de probă de două săptămâni şi unde am întâlnit cei mai faini oameni din ţara asta, condensaţi într-o singură clădire. Un Consiliu National al Elevilor matur, dacă am putea spune asta.

Pe viitor – viitor, nici nu vreau să ştiu. Să vedem ce –o să iasă din toate astea. 

2 gânduri despre „Bogdan Baciu, fost delegat de tineret la ONU: Cum nu ne mai putem plânge că nu avem cadru de manifestare sau acces la educaţie, ne rămâne ca rezervă un prost management educaţional. Cineva imi spunea: Dacă ai încercat toate domeniile existente şi te-ai ratat în toate, atunci da, intră în politică

    bulaielena@yahoo.com a spus:
    17 Noiembrie 2012 la 20:05

    Felicitari Bogdan ,ti-am citit cu placere interviul si ma bucur foarte mult cum gindesti si ceia ce spuii fara munca nu poti face nimic in viata !

    Anonim a spus:
    26 Februarie 2013 la 22:50

    felicitari ,bogdan,prof,maria gordan,zalau

Lasă un răspuns

