De ce politicienii trebuie sa se indrepte spre PR-ul online: Cine isi imagina in perioada in care Nastase invita la numararea oualelor ca peste cativa ani Basescu va numara like-urile si distribuirile de pe Facebook?

Publicat pe Actualizat pe

In Occident sau in SUA un om politic care nu este activ cu adevarat in social media nu exista. In Romania acest concept a inceput sa fie descoperit de politicieni, intelegand ca PR-ul online genereaza favorabilitate sau macar face sa raspunda cineva la sonerie si sa spuna: „Nu e nimeni acasa!”.

Un studiu al Revistei Nature a relevat faptul ca retelele de socializare au un impact important asupra electoratului. Universul online si cel real se influenteaza reciproc. Aceasta in State si Occident, dar si in Romania devinde o evidenta, chiar daca la o scara mult mai mica.

Apropierea campaniei electorale si imaginea cetateanului care introduce buletinul de vot in urna ii face pe politicieni sa isi aduca aminte de blog, site, cont de Facebook sau Twitter. Si asta nu este neaparat un lucru rau, in comparatie cu oamenii politici care nu vor sa auda de online, pentru ca nu vor sa asculte cu adevarat sau nu doresc idei, critici, in timp real.

PR-ul online reprezinta directionarea reputatiei, iar pentru un politician asta e cheia succesului, drumul pe care trebuie sa il urmeze ca sa isi formeze reputatia sau sa si-o consolideze. Iar acest efort nu este inutil pentru ca publicul online este un burete pentru acest mod de a face politica.

O campanie politica care ignora Facebook-ul si blogul nu este neaparat sortita esecului, dar da cu piciorul unei categorii de votanti si unei schimbari pe care societatea a suferit-o: online-ul.

Un alt avantaj al PR-ului online este faptul ca poate genera viralitate, viteza de propagare este inzecit mai mare decat a PR-ului traditional.

O campanie politica purtata in mediul online este mult mai usor de monitorizat, poti afla cu precizie numarul persoanelor care au vizualizat o imagine sau au citit un articol, astfel impactul poate fi evaluat mult mai usor.

„Decesul” presei tiparite si mutarea acesteia in mediul online a dat un imbold mai mult decat fulgerator „politicii de blog sau Facebook”.

O persoana cu varsta intre 18 si 35 de ani, care locuieste intr-un oras mare al Romaniei si cu o educatie peste medie, dimineata va afla despre politica si despre actiunile candidatilor, dimineata la o cafea, parcurgand interminabilul Facebook sau citind un blog. Aceasta categorie de votanti cu greu va fi gasita in piete pentru a-i se oferi un pliant electoral sau daca va fi gasit nu il va lua. Nu va citi ceea ce el crede ca poate gasi pe internet. Iar aceste persoane se suprapun acelei categorii care, in Romania, merge la vot (desi intr-un procentaj mult mai mic decat categoria cu varsta de 55 de ani si peste) , din motive deja identificate: fie se afla la primul vot si exista impulsul de „a pune stampila”, fie tanarul este deja casatorit, angrenat in campul muncii, relatia cu statul devine mai complexa, o interactiune mai puternica intre tanar si stat este inevitabila.

Un politician activ in mediul online este expresia apropierii de votanti, a dinamismului, a ideii de „politica altfel”, ceea ce electoratul cere.

Dupa referendumul pentru suspendarea presedintelui Traian Basescu din iulie 2012, liderul PNL Crin Antonescu a afirmat ca PR-ul USL a fost unul prost, iar mai toti specialistii in Relatii Publice au apreciat forta taberei de sustinere a lui Traian Basescu din mediul online.

Si ultima iesire a lui Traian Basescu, in care acesta a numarat numarul de like-uri si vizitatori de pe Facebook, a reprezentat o strategie de PR pentru atragerea unor noi posibili sustinatori, a categorie de votanti ce activeaza in online, tinerii despre care vorbeam mai sus.

Cine isi imagina in perioada in care Nastase invita la numararea oualelor ca peste cativa ani Basescu va numara like-urile si distribuirile de pe Facebook?

Si sa nu uitam, intorcandu-ne in Statele Unite, de postarea istorica a unui invingator de pe Twitter: „Inca patru ani!”. Obama a dat cea mai populara postare din istoria Twitter-ului.

Cristea Alin, analist strategii si politici de tineret

Anunțuri

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s