Filmul „Mihai Viteazul” producție grandioasă sau propagandă comunistă? „O operă de înaltă ținută cinematografică și de emoționantă tonalitate patriotică” vs. „Cea mai mare și mai profitabilă investiție în propaganda prin cinema a regimului comunist român”

Publicat pe Actualizat pe

Filmul „Mihai Viteazul”, în regia regretatului Sergiu Nicolaescu, se afla pe locul 3 în topul celor mai vizionate filme istorice ale lumii, din toate timpurile.25_viteazul_9a34890415

Filmul a fost lansat în țara noastra la 13 februarie 1971, fiind apoi prezentat la mai multe festivaluri de film din Europa, dar si în Rusia sau Japonia.

S-a vorbit de-a lungul timpului despre acest film ca fiind cea mai grandioasă producție cinematografică românească, dar și ca un film ce denaturează adevarul istoric, în slujba propagandei comuniste, care prezintă o imagine falsă a personajului istoric Mihai Viteazul.

Imediat dupa lansarea filmului, criticii de film din România comunistă au adus elogii producției cinematografice, criticul de film Ștefan Oprea considerând că „Mihai Viteazul” esteo operă de înaltă ținută cinematografică și de emoționantă tonalitate patriotică (…) , o lucrare monumentală caracteristică momentului politic actual”.

Și criticul de film britanic Derek Elley a realizat pentru revista „Films & Filming”, în 1973, o analiză a filmului, precizând că lui „Mihai Viteazul” îi lipsește perfecțiunea epică din ”Ben Hur” și ”Lawrence of Arabia”, dar scopul filmului e mai degrabă național decât individual”.

Dupa 1989, criticul român de film Andrei Gorzo vorbește despre personajul principal al filmului, domnitorul Mihai Viteazul, că este prezentat ca fiind o expresie a voinței colective a românilor, care oricum e menită să triumfe (…), nu e un personaj istoric, e însăși forța invincibilă a istoriei”.

Criticul Tudor Caranfil afirma că „timbrul evocării, energia portretistică, simțul dramatic al peisajului, tensiunea temporală fac din Mihai, una dintre cele mai reușite pagini ale „Epopeei cinematografice naționale”.

S-a vorbit de asemenea și despre dimensiunea propagandistică a filmului, prezentându-l mai degrabă ca o investiție profitabilă în propagandă a Partidului Comunist.

Criticul și jurnalistul Cristian Tudor Popescu consideră că filmul este departe de acuratețea istorică, pe care chiar o denaturează ideologic, cu scopul de a exalta ideea de neatârnare și rezistență în fața dușmanilor externi, în rândul românilor. Filmul a fost realizat după discursul lui Nicolae Ceaușescu din 1968, când dictatorul a criticat dur intervenția militară din Cehoslovacia. Succesul filmului ar fi fost datorat dimensiunilor spectaculoase ale bătăilor filmate, desfășurării impresionante de costume și decoruri de epocă, dar și carismei lui Amza Pellea, actorul care l-a interpretat pe Mihai Viteazul.

Cristian Tudor Popescu a constatat unele denaturări voite în construcția personajului principal, vorbind despre lipsa dimensiunii religioase, domnitorul fiind prezentat ca un „ateu singuratic”, inducerea ideii că Mihai Viteazul avea susținerea întregii țări, atitudinea demnă a voievodului în fața sultanului otoman, dar și a împăratului Rudolf al-II-lea.

Anunțuri

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s